Kitap Okumanın Çocuk Gelişimine Etkileri
Kitap okumanın çocuğa faydası nedir?
Çocuğun zihinsel, duygusal ve sosyal gelişiminde kitabın rolü çok büyüktür.
Özellikle de çocuğunuz konuşmayı öğrenirken ona kitap okumak çok önemlidir. Bir
çocuğun kitapla ilişkisi çocuk okumayı öğrenince başlamamalıdır. Zira
çocuklarla kitapların ilişkileri bebeklik döneminde başlar. Anne ve babası
kendisine masal okurken tanır çocuk kitabı. Daha sonra renkli ve resimli
kitaplara yönelir çocuklar. Çocuğa kitap okumanın, çocuğun gelişimi için
faydaları saymakla bitmeyecek kadar çoktur.
Çocuğa kitap okumanın yararlarından bazıları :
• Dil gelişimini hızlandırır.
• Zihinsel gelişimi destekler.
• Gerçek dünyayı tanıtır.
• Anne-babayla sıcak bir ilişki gelişmesini destekler.
• Çocuğun hayal gücünü genişletir.
• Okuma becerisi ve yaşam boyu sürecek okuma sevgisinin temelini oluşturur.
• Kelime hazinesini geliştirdiği için çocuğun duygu ve düşüncelerini iyi ifade etmesine imkan sağlar.
• Sevme, anlama, saygılı olma, hediye etme ve paylaşma gibi birçok kavramları öğretir.
• Kitap okunurken, çocuk rahatlar ve hoş vakit geçirir.
• Kendisine kitap okunan çocuklar hem farklı cümle kurulumlarını tanımış,
hem de görsel olarak birçok kez harfleri tanıma imkânına sahip olmuş olacakları
için ilköğretime geçtikleri dönemde dilbilgisi öğreniminde diğer çocuklara
oranla daha rahat olurlar.
• Çocuklar, kitap okumanın keyfine varırlar, böylece ileri yaşlarında kitap
okumaya daha eğilimli olurlar. Yapılan araştırmalarda, araştırmacılar, kitap
okumaya ne kadar erken başlanırsa o kadar etkili gelişimsel sonuçlar elde edileceğini
vurguluyorlar.
Çocuklara küçük yaştan itibaren, hatta bebeklikten başlayarak kitap okumak,
onların dil gelişimini ve öğrenme kabiliyetlerini olumlu etkiliyor.
Okunanlardan hiçbir şey anlamasa bile bir bebeğe 6 aylıktan itibaren kitap
okunmasının anne ile ilişkisinin gelişmesi, göz kontağının kurulması ve duygu
paylaşımı açısından çok faydalı olduğu uzmanlar tarafından ortaya konuluyor.
Çocuk, annenin hikaye okurken çıkardığı farklı ses ve tiyatral
mimiklerini görüp etkileniyor. Yaşı büyüdükçe kelime hazinesi genişliyor, duygu
dünyası zenginleşiyor ve anlama kapasitesi artıyor.
Bu konuda uzman pedagog görüşleri şu şekildedir:
6 aylık olana kadar bütün bebekler aynı sesleri çıkarır; ama bundan sonra 6
ay 1 yaş arasında kendi anadilinin seslerini öğrenmeye ve ayırt etmeye
başlarlar. 6 aylık bir bebek okunan kitabı elbette anlamaz; ama anne ile
ilişkisinin gelişmesi, göz kontağının kurulması ve duygu paylaşımı açısından
çok olumlu etkileri vardır. Çocuk, annenin hikaye okurken çıkardığı farklı ses
ve tiyatral mimiklerini görür ve etkilenir. İlk dönemde günde 1-2 dakika bazı
resimler üzerinden anlatılabilir. Çocuk büyüdükçe seçilen kitaplar yaşına uygun
olarak değiştirilmelidir. Çocuk anlamadığı kitaplardan sıkılacaktır. 2-3
yaşındaki çocuklara resimli küçük hikayeler farklı ses ve mimiklerle
zenginleştirilerek okunabilir. Kitap okuma, daha çok adlandırmalı,
hareketlendirmeli etkinlikler biçiminde gerçekleştirilmelidir.. Çocuğun okumayı
öğrenmeden hikaye dinlemeye alışması, onun sosyalleşmesi, dil gelişimi, kendini
ifade edebilmeyi öğrenmesi gibi olumlu kazanımlar sağlar. Yapılan çalışmalar, 6
aylıktan başlayarak her gün 1-2 dakikalık kitap okuma etkinliği ile bir çocuğun
1 yaşına geldiğinde 40 kelime ile konuşabildiğini göstermiştir. Çocukların
kitaplara dokunması ve sayfalarını karıştırması bile önemlidir.
Çocukların yaş gruplarına göre hoşlandıkları kitaplar
ise şöyledir;
2 Yaş: 2 yaşından itibaren çocuklar tamamı resimli kitapları ve kitap
sayfalarını karıştırmayı seveceği için ona bu yaşlarda resimli kitaplar
alabilirsiniz.
3-4 Yaş Grubu: Bu yaşlardaki çocuklar kendilerine resimli, öykü
kitaplarının okunmasından hoşlanırlar. Özellikle neşeli ve komik kitapları çok
severler. Bu yaşlarda kitap çocuğuz ve sizin aranızda bir sohbet unsuru
olacaktır. Onunla resimler hakkında konuşabilir ve iletişim becerilerinin
gelişmesine yardımcı olabilirsiniz.
6-9 Yaş Grubu: Bu gruptaki çocukların hayal gücü gelişmiştir ve
güzel-çirkin, iyi-kötü kavramlarını yavaş yavaş düşünmeye başlarlar. Bu yaş
grubundaki çocuklar, kısa ve bol resimli doğa-hayvan kitapları,
kahramanlık-macera temalı dergiler ve peri masallarından hoşlanırlar.
10- 12 Yaş Grubu: Bu dönemde çocuklar gerçekleri fark ederler ve
çevrelerinde yaşayamayacakları şeyleri bilmek isterler. Bu çağda çocuk gerçeklerden
soyutlanıp macera dolu bir dünyaya girebildikleri Robinson ve Gulliver gibi
serüven dolu kitapları okumaktan hoşlanırlar.
12 Yaş ve Üzeri: 12 yaşında çocuklar Türk ve Dünya Klasikleri ile
tanışırlar. Bu yaştan sonra çocuklar okumaya devam ederler.
Pek çok anne baba çocuklarının kitap okuma alışkanlığı edinmesin isterler.
Kitap okuma alışkanlığının çocuğun içinden gelmesini beklememek ve onu kitap
okumaya teşvik etmesi gerekmektedir. Okuma alışkanlığı ailede ve okulda
edinilir.
Çocuğa kitap seçerken dikkat edilecek konular:
• İri harflerle, renkli, sade resimle bezenmiş çocuk kitapları çocuğu harflerin şekillerine alıştırır, onları tanıma söyleme isteği uyandırır, düzgün cümle duymaya ve kullanmaya yöneltir.
• İri harflerle, renkli, sade resimle bezenmiş çocuk kitapları çocuğu harflerin şekillerine alıştırır, onları tanıma söyleme isteği uyandırır, düzgün cümle duymaya ve kullanmaya yöneltir.
• 3-6 yaş çocuğu için kitap seçerken, bunların çocukların ilgisini çekecek
nitelikte olmasına dikkat etmelidir.
• 6 yaş çocuğu yatağa yattıktan sonra yarım saat kendisine kitap okunmasını
veya kitaplara bakma fırsatı vermesini ister.
• Kitabın resimleri sade ve gerçeğe yakın renk ve çizgilerle bezenmiş
olmalı; büyükçe ve kalın harflerle yazılmalı; resmi bol, yazısı az ve kalın
kağıda basılmış olmalıdır.
• Hikaye ve masalların konusu günlük yaşantı ve ilginç olaylardan
seçilmeli; kısa ve anlamlı olmalı; anlatım şekli canlı fakat aşırı dramatik ve
korkutuculuktan uzak tutulmalıdır.
• Anne ve babasını kitap okurken görüp model alan çocuklar kitap okuma
alışkanlığını daha kolay edinebilirler. Bir anne ya da baba olarak çocuğunuzun
önünde kitap okuyarak örnek olmalısınız.
• Evinize günlük gazete ya da dergi almak ve çocuğunuzun önünde gazetenizi
ya da derginizi okumak onu okumaya teşvik etmenize yardımcı olacaktır. Bununla
birlikte gazete ve derginizdeki, çocukları ilgilendiren yazıları onlarla
paylaşmalı ve onların dikkatini çekmelisiniz.
• Çocuklar uyumadan sizinle vakit geçirmek isterler. Yataklarındayken
dikkatlerini sadece size yöneltmiş durumda olan çocuğunuza keyifli bir hikâye
okuyarak onun okumanın tadına varmasını sağlayabilirsiniz. Önemli olan
kitaptaki konuya çocuğunuzun ilgisini çekebilmektedir.
• Kitap okumak görev ya da zorunluluktan ziyade zevk alınan bir aktivite
haline getirilmelidir. Çocuğunuza kitap okumaktan zevk aldığınızı belli
etmelisiniz. Bunun için okuduğunuz bir kitaptaki olayları kendi aranızda
canlandırabilirsiniz. Çocuğunuzun kitaptaki kahramanların rollerini
paylaştırmasını sağlayıp olayları canlandırabilirsiniz.
• Kitaplardaki hikâyeleri resmetmek ya da resimlere bakarak hikâyeler
yaratmak da çocuklarınıza ilginç gelebilir.
• Evde okuma ortamı yaratacak bir sessizlik olması ve kitaplarla dolu
kitaplıklar da çocuğun okumayı sevmesine yardımcı olur. Hatta mümkünse
kitaplıktan bir bölüm çocuğa ayrılabilir ya da ona özel kitapların olduğu yeni
bir kitaplık oluşturulabilir.
• Çocukla aynı kitabı okuyup daha sonra tartışmak da kitaba olan ilgiyi
pekiştirir. Tartışırken çocuklara; “Kitap sence neyi anlatıyor?”, “Kitapta
senin için en etkileyici bölüm neresiydi?”, “Kitaptan çıkarılabilecek sonuç
nedir?”, “En çok hangi karakteri sevdin?” ve “Kitabın sonu sence nasıl daha
farklı bitebilirdi?” gibi sorular sorulabilir.
• Çocukla birlikte kitapçılarda vakit geçirilmesi, kitap alışverişleri
yapılması, kitap fuarlarının gezilip son çıkan kitapların incelenmesi,
yazarlarla küçük söyleşiler yapılması ve çocuğun adına kitap imzalatılması da
çocuğun kitapla ve yazarla olan ilişkisinde önemli bir yer tutar.
• Çocuğu kütüphane üyesi yapmak ve hatta onunla kütüphaneye gitmek ve ödünç
kitap almasını sağlamak kitapla ve kütüphaneyle olan bağının güçlenmesini
sağlar.
• Kitap seçerken çocuğun gelişimine uygun içerik ve dilde yazılmış olmasına,
nasihat verme kaygısı gitmemesine, sürükleyici ve eğlenceli kitaplar olmasına
dikkat edilmelidir.
Yesilkösk Çocukevi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder